“Abans de jutjar una persona, camina durant tres llunes amb els seus mocassins” (Proverbi hindú)
Si nosaltres, els adults,
ens posem a pensar en situacions en que davant d’un conflicte no hem sigut capaços d’expressar-nos amb
paraules i ens hem deixat emportar per l’emoció que ens ha envaït en aquell
moment...
Podem fer-nos una idea de
les dificultats que pot arribar a tenir un infant, (que encara no ha assolit el
vocabulari o no és capaç d’identificar el què sent), per a explicar el per què
plora, el per què pega o el per què no somriu?
Davant d’algunes reaccions
infantils, podem cometre l’error de diagnosticar i jutjar sense conèixer, prèviament,
quines emocions desemboquen en les diverses actituds que tant preocupen a pares
i professionals de l’educació.
Les
emocions, conseqüència de les múltiples sensacions, són reaccions naturals que
ens haurien d’ajudar a respondre al que està succeint. Des del Vol dels Somnis, us convidem a
reflexionar sobre la importància de traduir les emocions dels més petits.
“Quan comença a plorar no hi
ha manera”, “quan s’enfada es torna molt agressiu”, “fa silenci, no li puc
treure paraula”, són frases que sovint escoltem quan
en moments determinats sembla que no
controlem una situació amb els infants.
Quan
les paraules són absents, hem d’escoltar amb els ulls la mirada del nen i el
què ens diu el seu cos. Cal detectar en quin moment s’ha desencadenat aquesta
reacció, com es manifesta i si algú o alguna cosa interfereix, per tal de saber
què és el que li suscita a respondre de tal manera.
Ajudem-los
a identificar el que sent en aquell moment. Si la Laia plora, està molt bé que
aconseguim que deixi de fer-ho, però té dret a conèixer que està trista. Si l’Àlex
pega té dret a saber que en aquell moment està rabiós. Si l’Anna no parla té
dret a reconèixer que ho fa perquè té por.
Tot
i que aquesta tasca no és fàcil, és molt important per dos motius principals:
- Quan les emocions són reprimides s’estanquen
en el nen, convertint-se en emocions negatives que construiran obstacles per a un sa desenvolupament motor, social, cognitiu i afectiu
- Les emocions a llarga durada es
converteixen en sentiments. I els sentiments, a diferència de les emocions, són
més difícils de reconduir.
Per a identificar aquestes emocions i aconseguir que els
infants prenguin consciència del que senten, com ho senten i rectificar, si escau,
necessiten expressar-se. És necessari, doncs, oferir la llibertat i el temps
necessari per a fer-ho. Com va dir Max Van Manen, "Els infants no són aquí per a nosaltres. Som nosaltres que estem aquí per a ells". Ajudem-los a expressar-se i reconèixer
les seves pròpies emocions. Fem-ho de forma divertida! Els contes, la música i els jocs poden ser uns bons aliats!
Ens agrada molt el teu blog. Anim!
ResponElimina